NAVIBARIN KATOAMINEN

torstai 27. lokakuuta 2016

METSÄMATIKKAA UNKARILAISIN LISÄMAUSTEIN





Kuten aiemmin lupasimme, Piilometsän eskariope heittää silloin tällöin kirjoituksia myös esiopetuksesta ja ottaa näköjään kantaakin tiettyihin asioihin. Alla olevassa linkissä on pohjustusta ja taustaa 6-vuotiaan oppivelvollisuudesta ja epävirallisesta esiopetusryhmästä.
Lasketaan yhdessä kuinka pitkä Lenne on: 1,2,3,4,5,...49!Niilo tarkistaa.
Koska vanhemmat siis saavat valita esiopetuspaikan, Piilometsässäkin toimii pieni ns. epävirallinen esiopetusryhmä, jossa tehdään yhteistoiminnallisesti nuorempien kanssa myös kaikenlaista oppimiseen liittyvää. (Huomaa, että pienemmät voivat olla mukana eskarijutuissakin.)


Laissa annetaan siis sijaa lapsen kasvaa myös tutussa, pienessä ryhmässä kouluportille saakka. Kaiken ei tarvitse olla suurta ja tehokasta, varsinkaan lapsen maailmassa. Jotta, jotta, miten sanansa asettaisikaan…Vielä meitä on muutama pieni pinnistelijä monitoimiyksiköiden laitamilla. Hyvä, että on vaihtoehtoja kaikille. Pieniä, ja niitä suuriakin kaunista ja suurta kaipaaville.

"Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma nostavaa tutkivan ja ilmiöpohjaisen oppimisen keskeiseen asemaan, ja oppimisympäristöt ovat keskeinen kehittämisen kohde." Esiopetussuunnitelmamme perustuu jo voimassa olevaan toimintaamme: yksilöllisyys, pieni ryhmä, leikki, toiminnallinen esiopetus, luonto, retkeily, ulkoilu, liikunta… Kaikki ne myös pystymme toteuttamaan.



Jos tutustuu 6-7-vuotiaan pojan (tai poikatytön) sielunmaisemaan, miettii sen jälkeen kahdesti, onko hänen tehtävänsä valmistautua ”koulukypsäksi” lokerossaan vai tehdä pääasiassa vielä jotain aivan muuta.


Vaikka tässä kirjoituksessa aloitan tietoaineilla, matematiikalla ja äidinkielellä, esiopetus on ennen kaikkea paljon muuta. Esiopetus on aikuisen ohjeiden kuuntelemista, yhteisten sääntöjen noudattamista ja toisten huomioimista. Esioppilas oppii olemaan hyvä kaveri ja tekemään oman työnsä kunnolla sekä olemaan tahallaan häiritsemättä muiden työskentelyä. Esioppilas osaa odottaa omaa vuoroaan ja kannustaa muita, kertoa asioista ja antaa muillekin puheenvuoron. Esioppilas oppii uskaltamaan olemaan erossa jo vanhemmistaan ja oppii suorittamaan itsenäisesti taitoja: pukeminen, wc-käynnit,… Esiopetuksessa harjoitellaan siis pääasiassa normaaleja yhteisössä (esim. päivähoidossa ja koulussa) tarvittavia taitoja.
Esiopetus sisältää tietoaineiden rinnalla tasapuolisesti draama, ulkoilua, liikuntaa, musiikkia, kuvista ja askartelua. Kaikista tärkeintä on kuitenkin lasten oma leikki! Sille täytyy olla esiopetuksessa aina tarpeeksi aikaa. Näistä myöhemmin lisää.  Meillä Piilometsässä esiopetus painottuu luontoon ja retkeilyyn, niin ja tietenkin leikkiin. MUTTA valmistamme kyllä lasten kanssa myös pienen vihkosen, johon merkitsemme ylös tarinamme tehtäviä. Ne liittyvät matematiikkaan, äidinkieleen ja luonnontieteisiin. Huom! Kirjaahan meillä ei edelleenkään ole.

Tarinoistamme lähemmin  tekstissä: KOHTI OIKEAA METSÄÄ
No niin, tässä kirjoituksessa kerron Piilometsän esiopetuksen taustaperiaatteita ja menetelmiä. 1990-luvun alkupuolella, heti lastentarhanopettajaopintojen perään, sain kunnian osallistua esi- ja alkuopetuskoulutukseen. Jo silloin matematiikassa tunnettiin arkimatematiikka ja  pelien (lautapelien)  merkitys lapsen oppimisessa. Ja ne itse valmistetut oppimateriaalit! Myöhemmin suoritetut yliopisto-opinnot, metsämatematiikan koulutus ja unkarilaisen matematiikan opinnot sekä ympäristökasvattajan tutkinto ovat antaneet lisävivahduksia Piilometsän esiopetuksen matematiikan sisältöön. Hei, eipäs unohdeta Matikkaa makaroneilla-koulutusta!

Niilo  innostui tekemään aamupuurolla lasihajontaa. Ei siis hajoittamaan Piilometsän laseja, vaan hajottamaan lukua 6.
Arkipäivän esiopetusta tapahtuu kaikissa tilanteissa. Matematiikan taitoja kehitetään laskemalla aamupuurolla lusikoiden tarvitsijoita, metsäjonossa seisovia tyttöjä ja poikia tai pieniä ja isoja, monesko Niilo on jonossa, entäs Jere ja Aukusti… 
Laskea voi mitä, missä ja milloin vain: lukumääriä, yhteen- ja vähennyslaskua - ihmisillä ja esineillä. Sisällä, ulkona, retkellä ja jopa vessassa lasten kanssa istuskellessa voi laskeskella heidän varpaitaan. Esiopetuksen vanhempainillassa erityisopettaja Tarja Heikkinen vahvisti puheenvuorossaan päiväkodeissa käytössä olevan arkimatematiikan tärkeyden. Arkimatikkaa voi täysin rinnoin toteuttaa myös kotona.

Olikohan Aukusti tänään Piilometsän Pippurimestareiden mestari?
Useamman kerran viikossa testataan, kuka saa Pippurimestarin tittelin. Tunnetusti Piilometsän kokilla meinaa hurahtaa keittoon aina reilusti pippureita. Lapset keräävät niitä lautasen reunalle ja lukuun lisätään vielä santsiannoksen pippurit. Olikohan Aukusti tällä kertaa Pippurimestareiden mestari? Hän jatkoi vielä laskemista ruokailun jälkeenkin: miten saadaan 9 pippuria? 7 pippuria ja 2 pippuria tai 4 pippuria ja 5 pippuria tai 8 pippuria ja 1 pippuri…

Ai niin, juuri tämän vuoksi emme tarvitse ostettua autotaloa!
Hahmottaminen ja muisti on merkittävää lapsen oppimisessa. Niin yksinkertaiset asiat kuin palapelin tekeminen ja muistipelin pelaaminen kehittävät lapsen taitoja. Saati sitten tavallisilla legoilla tai palikoilla rakentelu. Kaikki loogista ajattelukykyä kehittävät pelit ovat mainio lisä esiopetusikäisen ongelmaratkaisukyvyn kehittämiseen. 
Oikealla: jatka valmiin ohjeen mukaisesti.
Eläimet on luokiteltu ryhmiksi eri ominaisuuksien mukaan.

Lisäsin tähän käytännön esimerkit käsitteistä sarjoittaminen ja luokittelu, joita käsittelemme myöhemmin mm. metsämatematiikkaa ja unkarilaistamatematiikkaa koskevissa postauksissa.


Joulupukin konttiin lautapelejä 5-6-vuotiaille: Jokaiseen kotiin kannattaa hankkia peruspeleiksi UNO ja SKIPBO. Piilometsässä pidämme LARSEN- (50-90-palaiset) ja RAWENSBURG- (40- 70-palaiset) ja DISNEY-(yli100-palaiset) palapeleistä, koska ne ovat mielekkäitä tehdä. (Ei kannata ostaa liian helppoja!) ALIAS on sananselityspeli ja suositeltava myös joka talouteen. Näitä kaikkia saa huokealla hyvin varustelluista tavarataloista.

Poikia kiinnostaa tietenkin kaikki seikkailuun, magiaan ja jännitykseen liittyvät asiat. Tässä pojat vertailevat Pokemon korttien lukuja, kenellä on pienin, kenellä suurin, onko 60 vai 45 vai 150?  Äidinkielen tavoitteisiin päästään, kun he oppivat tunnistamaan Pokémon- hahmoja ja yhdistämään niitä kortissa kirjoitettuun muotoon. 
Sadonkorjuuillan / lepakkojuhlien tekstin yhteydessä kerromme lähemmin Pokémon  Go Woodland -pelistämme. Piilometsässähän emme pelaa mitään tietokonepelejä, saati katso videoita. Se perustuu siihen, että lapset saavat nykyään pelata aivan tarpeeksi kotonaan. Pystymme korvaamaan pelissä mahdollisesti opittavat asiat muilla keinoin, joista yksinkertaisimpia esimerkkejä ovat lautapelit.


Tietokonetta käytämme toki tekstin kirjoittamiseen, kuvien käsittelyyn sekä omien videoiden ja musiikin työstämiseen. Katsohan tästä videotyöskentelyämme:  
PÄIVÄ LEPAKKONA

Pojat mittaavat, onko Jere samanmittainen myös nurinpäin.
Metsämatikassa käytetään luonnosta löytyvää materiaalia matematiikan laskutoimituksissa samalla tavoin kuin jotkut tekevät laskutoimitukset kirjaan. Lukumäärien laskemisessa, yhteen- ja vähennysaskuissa, sarjoituksessa, luokittelussa, mittaamisessa, punnitsemisessa, geometriassa… Kaikissa näissä voidaan vaivatta hyödyntää metsämatikkaa. Materiaalina ovat lehdet, oksanpätkät, kivet, neulaset, heinät,… Lisäksi metsässä voi leikkiä samoja matematiikkaleikkejä, kuin sisätiloissakin sekä vertailla asioita. 
Heitämme myöhemmin jutun metsämatematiikasta, höystettynä Varga–Neményi-menetelmällä.

Helppo dominopeli: väritä jätskitikkuja.NAM!

Me toteutamme unkarilaisesta matematiikasta vain sen parhaimpia puolia. Varga–Neményi-opetusmenetelmään perustuva ns. unkarilainen matematiikka lähtee liikkeelle konkretiasta ja päätyy abstraktiin. Lapsi kulkee oman tahtinsa mukaan ja etenee seuraavalle tasolle vasta, kun on ymmärtänyt syvällisesti edellisen tason.


Paljonko on 4 kiveä ja siihen lisätään 3 kiveä?

Suomeksi sanottuna lukumäärän opettelu: minulla on neljä kiveä – siis lukumäärä on NELJÄ . Vasemmalta oikealle: yksi, kaksi, kolme ja neljä ja oikealta vasemmalle: yksi, kaksi, kolme ja neljä. Ja vielä toisinpäin neljä, kolme, kaksi ja yksi. Kyllä, niitä oli samanverran laskinpa kummin päin tahansa. Mistä NELJÄ koostuu: se on kaksi kiveä ja kaksi kiveä tai se on yksi kivi ja kolme kiveä tai se voi olla myöskin nolla kiveä ja neljä kiveä. Se voi olla myös kolme kiveä ja yksi kivi tai neljä kiveä ja nolla kiveä. Kun ymmärretään käsin koskettamalla luku neljä, päästään abstraktitasolle ja yhdistämään vasta sitten  neljä kiveä ja numero 4.

Lasten omia numero- ja laskuharjoituksia. Aloittavat eskarilaiset kirjoittavat osan numeroista vielä nurinpäin.
Huom! Vaikka lapsi osaa laskea esim. kymmeneen tai sataan saakka, on parasta varmistaa, ymmärtääkö hän, mitä ne luvut oikeasti ovat ja mitä ne sisältävät. LUKUMÄÄRÄ – LUKUSANA – LUKUNUMERO. Tätä voi testata monilla eri tavoin mm. erilaisten leikkien avulla.

 

Ps. Meillä on kesken uusi esiopetussuunnitelma, mutta Piilometsän ja esikouluopetuksen arvomaailmaan voit kurkistaa postauksessa:  
TAIKAMATTO JA OPINPORTAAT
MAAILMAN PARAS TYÖPÄIVÄ
PÄIVÄKOTI PIILOMETSÄN VASU (Lue vain punaisella merkityt ja katsele kuvat.)
Ps. Kipaiskaapa lukemassa Oulun esiopetusuunnitelma

 

Tähän lisään kuvia muutamista unkarilaisen matematiikkaa sivuavista kirjoista viikolla 44, kunhan palaan päiväkodille.