NAVIBARIN KATOAMINEN

Sticky navigation bar

HUOM!!!! ---- ÄLÄ käytä BLOGIN ALAREUNAN UUDEMPI JA VANHEMPI TEKSTI-LINKKEJÄ! -------- OHJE: KULJE "LUE BLOGIAMME"- PAINAKKEIDEN KAUTTA BLOGIJUTTUIHIN. --------

torstai 18. helmikuuta 2016

TAIKAMATTO JA OPINPORTAAT



Pöllövaaria, lapsia ja aikuisia odotti aamulla hauska yllätys.
Yy-kaa-koo ja kaa-kaa-koo: LA-LA-LA-LA-LAL-LAL-LAL-LA-LA…
”Taikamatto vie askel kerrallaan, ylös Pöllövaarin oppiin antoisaan…" 
Piilometsän eläinasukkaat olivat asettautuneet Taikamatolle ja lauloivat yhteen ääneen Kettumuorin johdolla. Nippe-Norsu töräytteli ylimmältä porrastasanteelta väliin soolon ja muut asukkaat taputtivat ja tömistivät rytmissä mukana. Pöllövaari hyräili tyytyväisenä oksanhangan päällä.
Ihanat sateenkaaren värit vievät lapset yläkertaan, Pöllövaarin vinttiin. Kivutessaan Opinportaita lapsi oppii matematiikkaa, äidinkieltä tai luonnontieteitä. Nyt oli vuorossa matematiikka. 
Lapset opettelevat ikä- ja taitotasolleen sopivia tehtäviä, vähän kuin varkain. Portaita ylösnoustessa voi laskea ja verrata lukuja ja määriä toisiinsa. Kortit ovat kiinni tarrasysteemillä, joten lukumääräkorttien vaihto muihin tehtäväkortteihin on helppoa.
Opetusmateriaalia eri oppiaineisiin saa tehtyä kierrätysmateriaalista ja päiväkodin nurkista löytyvistä materiaaleista. Näiden kuvien esimerkeissä on käytetty tarroja, dublo-palikoita, wc-paperirullia, pujotteluhelmiä, maitopurkin korkkeja ja UNO-pelin kortteja.
Vaikeammat tehtävät kiinnitetään porraskaiteeseen ja sen vieressä olevaan seinään. Isompien tehtävissä saa olla jo vaikeusastetta enemmän kuin pienempien tehtävissä.
Opinportailla myös huilataan. Huilaustasanteella mietitään matkalla opittua. Nyt siellä oli roikkumassa sininen pussi, joka tarkoittaa matematiikkaa. Punainen pussi tarkoittaa äidinkieltä ja vihreä luontotehtäviä. 
Koska Opinportaiden teema oli laskeminen, Pöllövaari halusi opettaa lapsille siihen liittyvän Pöllövaarin jalokivipelin. Lapset muistivatkin, että pöllöllähän oli ollut mukanaan kauniissa pussissa rubiineja ja timantteja, molempia kymmenen. Pöllöllä oli pelistä monenlaisia versioita ja vaikeusasteita. Tässä seuraavaksi niistä kaksi:
5-6-vuotiaat pelasivat jalokivipeliä heittämällä KAHTA noppaa ja laskemalla niiden summan. Se pelaaja, jolla muodostuii suurempi summa nopista, sai laittaa yhden jalokiven kananmunakennoonsa. Se, jolla täyttyi jalokivista kennon kymmenen lokeroa pikimmin, oli voittaja.
3-4-vuotiaat pelasivat jalokivipeliä heittämällä YHTÄ noppaa. Kummalla pelaajalla oli nopassa suurempi lukumäärä, sai laittaa yhden jalokiven kananmunakennoonsa. 
Toki pelaajia voi olla molemissa versioissa useampikin kuin kaksi kerrallaan