Milloin on minun vuoro?” ”Milloin on minun vuoro?” viisivuotias Jere odotti innostuneena. Nyt oli Jeren vuoro. ”Saat kirjoittaa ryhmätyöhön otsikon”, aikuinen vahvisti. ”Elä sano, minä mietin”, Jere kiirehti. ”ILVES” - ”IILVES” - ”IIIIIIIIIILVES” ”Ensin tulee I-kirjain”, Jere totesi. ”IL” - ”ILL!” - ”ILLLLLLLL”. ”Sitten tulee L”, Jere äänsi. ”Minkälainen se L olikaan?” ”No, kenen nimi meillä täällä hoidossa alkaa L-kirjaimella?” aikuinen kysyi. Nimiä mietittiin ja maisteltiin. Lennen ja Leevin nimethän ne alkavat L-kirjaimella. Jere jatkoi äänteiden maistelua... Jere kirjoitti ILVES-sanan loppuun liu’uttamalla äänteitä toisen perään. ”Hienoa Jere!”
4-vuotias jäljentää aikuisen mallista tekstin. |
Osa lapsista kirjoitti ryhmätyön tekstejä mallista, jollekin lueteltiin kirjaimet ja joku maisteli äänteitä. Joku osasi jo lukea itse kirjasta oman osuutensa ja kirjoitti sen mukaan tekstin.
Luimme Metsän eläimet-kirjasta ilvekseen liittyvää tietoa ja täydensimme tietoamme Retkeilijän opasta ja "Suomen luonto:Eläimet"-sarjan Nisäkkäät-kirjaa tutkien. Lisätietoa ja myös piirustuksille kuvamalleja haimme netistä, esim. Lasten suurpeto-oppaasta.
Jälkien kuvia katselimme ja jäljensimme Mikä tästä meni-kirjasta.Isoimmat arvailivat ilveksen jäljen pituutta. Mittasimme kepillä ilveksen jäljen pituuden ja Arttu piirsi ja mittasi ja mittasi ja piirsi jäljen paperille. Ei ollut helppo tehtävä!
5-vuotiaiden näkemyksiä ilveksestä. |
ILVES
JÄNIS
KETTU
ORAVA
LEPAKKO
PÄIVÄ LEPAKKONA-VOITTOPOSTAUS (SLL:n kilpailu)
HIRVI
KARHU
HIIRI
LUONTOPORTTI / NISÄKKÄÄT
JÄNIS
KETTU
ORAVA
LEPAKKO
PÄIVÄ LEPAKKONA-VOITTOPOSTAUS (SLL:n kilpailu)
HIRVI
KARHU
HIIRI
LUONTOPORTTI / NISÄKKÄÄT