NAVIBARIN KATOAMINEN

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

KUINKA ELÄINTAULUT TEHTIIN



Milloin on minun vuoro?” ”Milloin on minun vuoro?” viisivuotias Jere odotti innostuneena. Nyt oli Jeren vuoro. ”Saat kirjoittaa ryhmätyöhön otsikon”, aikuinen vahvisti. ”Elä sano, minä mietin”, Jere kiirehti. ”ILVES” - ”IILVES” - ”IIIIIIIIIILVES” ”Ensin tulee I-kirjain”, Jere totesi. ”IL” - ”ILL!” - ”ILLLLLLLL”. ”Sitten tulee L”, Jere äänsi. ”Minkälainen se L olikaan?” ”No, kenen nimi meillä täällä hoidossa alkaa L-kirjaimella?” aikuinen kysyi. Nimiä mietittiin ja maisteltiin. Lennen ja Leevin nimethän ne alkavat L-kirjaimella. Jere jatkoi äänteiden maistelua...  Jere kirjoitti ILVES-sanan loppuun liu’uttamalla äänteitä toisen perään. ”Hienoa Jere!” 
4-vuotias jäljentää aikuisen mallista tekstin.
Olimme pitkään tehneet ILVES-kollaasia kuvien ja kirjoitusten muodossa. Ryhmätyöhön poimittiin tärkeimmät asiat ilveksestä ja sen elintavoista. Kukin 5-6-vuotias ja osa 4-vuotiaista kirjoitti tai piirsi ryhmätyöhön jotain ilvekseen liittyvää. 
Osa lapsista kirjoitti ryhmätyön tekstejä mallista, jollekin lueteltiin kirjaimet ja joku maisteli äänteitä. Joku osasi jo lukea itse kirjasta oman osuutensa ja kirjoitti sen mukaan tekstin.
Luimme Metsän eläimet-kirjasta ilvekseen liittyvää tietoa ja täydensimme tietoamme Retkeilijän opasta ja "Suomen luonto:Eläimet"-sarjan Nisäkkäät-kirjaa tutkien. Lisätietoa ja myös piirustuksille kuvamalleja haimme netistä, esim.  Lasten suurpeto-oppaasta. 
Jälkien kuvia katselimme ja jäljensimme Mikä tästä meni-kirjasta.Isoimmat arvailivat ilveksen jäljen pituutta. Mittasimme kepillä ilveksen jäljen pituuden ja Arttu piirsi ja mittasi ja mittasi ja piirsi jäljen paperille. Ei ollut helppo tehtävä!
5-vuotiaiden näkemyksiä ilveksestä.
Lisäksi jokainen 3-6-vuotias tallensi oman näkemyksensä ilveksestä omaan piirustusvihkoon Lapsi kertoi pienen tarinan kuvasta ja aikuinen tai lapsi itse kirjoitti sen ylös vihkoon..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti