Matematiikkamme on toiminnallista ja lapsi itse on siinä aktiivinen, keksii ratkaisuja ja usein ratkaisuja etsitään myös koko ryhmän voimin.
KUVIA VIELÄ TULLEEPI JOSKUS LISSÄÄ...
KONKRETIANTASO
KUVA
Esiopemme on aina "tykännyt" matematiikasta. Aikoinaan alku- ja esiopetuksen opinnoissa syttynyt kiinnostus Montessorin oppeihin ja lisäksi Minna Salmisen "Metsämatikkaa" -kurssin opetukset ovat saaneet aikaan sen, että päiväkodissamme lähdetään liikkeelle matematiikan käsitteiden ja ajattelun ilmaisemisesta konkreettisin välinein (ja luonnonmateriaalejakin käyttäen). Varga–Neményi- menetelmän eli ns. unkarilaisen matematiikan koulutuksen antina Piilometsässä toteutetaan lapsen matematiikan oppimisprosessissa matkaa konkretiasta (esinetyöskentely) abstraktioon (symboli-kynä-paperityöskentely).
KUVA
Avaruus ja tähdet -teemaa oli helppo hyödyntää ja integroida opetuksen arjessa. Osallistavat tehtävät seikkailuissa ja projekeissa, kuten tässä AVARUUSMATKA-projektissa olivat pääasiassa yhteisleikkejä ja yhteistoiminnallisia työtehtäviä. Mehän pyrimme tekemään kaiken mahdollisen ulkona, mutta talvisaikaan sää rajoittaa tietysti sen verran, ettei esim. sorminäppäryys- ja palikkatehtäviä pienillä kappaleilla voi tehdä ulkona kintaat kädessä.
Avaruus ja tähdet -teemaa oli helppo hyödyntää ja integroida opetuksen arjessa. Osallistavat tehtävät seikkailuissa ja projekeissa, kuten tässä AVARUUSMATKA-projektissa olivat pääasiassa yhteisleikkejä ja yhteistoiminnallisia työtehtäviä. Mehän pyrimme tekemään kaiken mahdollisen ulkona, mutta talvisaikaan sää rajoittaa tietysti sen verran, ettei esim. sorminäppäryys- ja palikkatehtäviä pienillä kappaleilla voi tehdä ulkona kintaat kädessä.
RAKETTIMÄEN MESTARIT: Päiväkodissa askarreltiin kyltit, jotka laitettiin kiinni suksisauvan nokkaan. Lapset asettivat numeromerkit rakettimäkeen osoittamaan lapsen laskun pituutta. Mitä pitemmälle pulkka luisti, sitä suuremman luvun kohdalle pulkka pysähtyi.
KERÄÄ PLANEETAT: Arvottiin kaksi astrosuomisten joukkuetta. Joukkueet merkitsivät suon laidoille omat avaruusasemansa. Keskelle suota leviteltiin planeettoja (palloja), joita joukkueet keräsivät omiin avaruusasemiinsa. Lopuksi kerätyt pallot laskettiin.
Ja sama leikki, mutta palloa kuljetettiin suksilla. (Suksilla 4-6-vuotiaat, Alavesan Antin hankipellolla maaliskuussa. )
KUKA PELKÄÄ AVARUUSOLIOTA: Leikittiin "Kuka pelkää Mustaa miestä"- leikin tapaan. Avaruusolio sai ottaa muita kiinni näpäyttämällä sivuttain (ei pistämällä) sauvalla vartaloon tai sauvaan.
MAAPALLOPELI: Astrosuomiset jaettiin kahteen joukkueeseen ja pelattiin maapallopeliä jalkapallopelin tapaan. Toisessa jalassa oli suksi ja toinen jalka toimi ns. potkujalkana.
MYRKYLLINEN PLANEETTA: Leikittiin Myrkkysieni-leikin tapaan. Yksi lapsista kääntyi selin ja ummisti silmänsä. Joku jäljelle jääneistä lapsista kävi näyttämässä, mikä planeetoista olisi myrkyllinen. Arvaaja ryhtyi keräämään planeettoja ja samalla kaikki laskivat yhteen ääneen: 1,2,3,4,..., kunnes kohdalle sattui myrkyllinen planeetta. Myrkylliseen planeettaan EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAANUT KOSKEA. Kun huudettiin MYRKKYPLANEETTA, muut lapset lähtivät juoksemaan karkuun ja arvaaja otti heitä kiinni. Kiinniotetusta tuli seuraava arvaaja. (Huomaa, että osa palloista on selvästi ollut päiväkotikoiriemme Piitun ja Niiskun mieleen.)
KUINKA MONTA TAVARAA: Muodostettiin avaruusoliojoukkueet, jotka luistelivat jäällä. Keskelle jääkenttää kerättiin pihalta kaikenlaista roinaa ja luistelutarvikkeita. Joukkueet yrittivät kereätä mahdollisimman monta esinettä omaan pesäänsä. Lopuksi esineet laskettiin. Pienemmät etsivät lukua vastaavan oikean lukumääräkortin ja eskarilaiset numerokortin.
VAROKAA, METEORIITTI ISKEE!: Esim. open kintaat voi sulloa toistensa sisään ja ne voivat toimia meteoriittina, jos varsinainen meteoriitti on unohtunut ottaa mukaan. Yksi on hippa ja yrittää meteoriittia heittämällä ja osumalla saada jonkun muun hipaksi. Kuten aina hippaleikeissä, edellistä hipaa ei saa ottaa heti takaisin hipaksi! (Leikittiin koko väen hiihtoretkellä Maija-mummon pellolla, kodan likellä.)
AVARUUSOLIOIDEN METSÄSTYS: Muodostettiin avaruusoliopareja. Yksi pari on astrosuomiset 100X, jolla on välissään naru. Sillä he yrittävät saartamalla saada kiinni avaruusoliota. Kiinnijääneestä parista tulee uusi Asrtosuomiset 100X -pari.
KUVA
OUDOT ASTROSUOMISET: Astrosuomiset ovat varustautuneet avaruusmatkalle (3 kpl). Kun lapset sulkivat silmänsä, ope muutti jotain asioita heidän varusteissaan. Lapset saivat avata silmänsä ja mahdollisimman nopeasti arvata, mitä muutoksia ope on tehnyt. Leikkiä voi vaikeuttaa ottamalla enemmän muutettavia lapsia mukaan.
KUVA
ASTROSUOMISET AIVAN SEKAISIN: Astrosuomisilla oli järjestysnumeroa esittävä pyykkipoika hihassa kiinni ja he olivat asettautuneet oikeaan järjestykseen jonoon. Kun muut lapset sulkivat silmänsä, astrosuomiset vaihtoivat paikkaa keskenään. Lasten tuli järjestellä astrosuomiset takaisin oikeaan järjestykseen.
Vaikeampi versio: Astrosuomisilla oli järjestysnumeroa esittävä pyykkipoika hihassa kiinni ja he olivat asettautuneet oikeaan järjestykseen jonoon. Välistä puuttui kuitenkin tällä kertaa numeroita. Lapset saivat yksi vuorollaan hihaansa oman järjestysnumeron ja heidän tuli etsiä itselleen oikea paikka jonossa.
Vielä vaikeampi versio: Astrosuomisten numerot eivät suurene yksi kerrallaan, vaan järjestysnumero on valittu heille satunnaisesti. Numerot ovat kuitenkin suuruusjärjestyksessä. (Esim. 1,3,5,7,... tai 2,4,6,8,... tai 3,6,9,...)
AVARUUSOLIOIDEN METSÄSTYS: Muodostettiin avaruusoliopareja. Yksi pari on astrosuomiset 100X, jolla on välissään naru. Sillä he yrittävät saartamalla saada kiinni avaruusoliota. Kiinnijääneestä parista tulee uusi Asrtosuomiset 100X -pari.
KUVA
OUDOT ASTROSUOMISET: Astrosuomiset ovat varustautuneet avaruusmatkalle (3 kpl). Kun lapset sulkivat silmänsä, ope muutti jotain asioita heidän varusteissaan. Lapset saivat avata silmänsä ja mahdollisimman nopeasti arvata, mitä muutoksia ope on tehnyt. Leikkiä voi vaikeuttaa ottamalla enemmän muutettavia lapsia mukaan.
KUVA
ASTROSUOMISET AIVAN SEKAISIN: Astrosuomisilla oli järjestysnumeroa esittävä pyykkipoika hihassa kiinni ja he olivat asettautuneet oikeaan järjestykseen jonoon. Kun muut lapset sulkivat silmänsä, astrosuomiset vaihtoivat paikkaa keskenään. Lasten tuli järjestellä astrosuomiset takaisin oikeaan järjestykseen.
Vaikeampi versio: Astrosuomisilla oli järjestysnumeroa esittävä pyykkipoika hihassa kiinni ja he olivat asettautuneet oikeaan järjestykseen jonoon. Välistä puuttui kuitenkin tällä kertaa numeroita. Lapset saivat yksi vuorollaan hihaansa oman järjestysnumeron ja heidän tuli etsiä itselleen oikea paikka jonossa.
Vielä vaikeampi versio: Astrosuomisten numerot eivät suurene yksi kerrallaan, vaan järjestysnumero on valittu heille satunnaisesti. Numerot ovat kuitenkin suuruusjärjestyksessä. (Esim. 1,3,5,7,... tai 2,4,6,8,... tai 3,6,9,...)
KOMEETAN PITUUSHEITTO: Punajuuriliemellä tehdyt viivat määrittävät pituuden.
Yksi viiva = 1 piste
Kaksi viivaa = 2 pistettä
Kolme viivaa = 3 pistettä jne.
KUVA
Kosteudenkestävät komeetat eli pyrstötahdet tehtiin rutistelemalla vanhasta sanomalehdestä kolme aukeamaa ns. "vaippapussin" sisään. "(Vaippapussit" tarkoittavat meillä kierrätettyjä, lasten kotoa tuomia leipäpusseja tai pienen pieniä muovipusseja, kuten apteekin pussit.) Kesäkäyttöisen komeetan saa, kun sulloo vanhan tyynyn täytettä kulahtaneen tyynyliinanpalasen sisään ja leikkaa siihen sitten vielä hapsut.
Yhdestä vanhasta lasten tyynyliinasta saa neljä kappaletta pieniä komeettoja (häntäpalloja).
AVARUUSKIVIEN HEITTELY: Helppo toteuttaa hyvin pihalla. Laitetaan pihalle seisomaan muutamia sankoja tai muita erikokoisia astioita ja kylkeen numerot oman valinnan mukaan. Sitten vaan laskemaan pisteitä kukin omalla tyylillään.
" Ysshi, kasshi, komme,..." Ja mikä osumatarkkuus onkaan pienellä Nellalla!
Miten se Piilometsän sanonta menikään: "Mitä isot edellä, sitä pikkuiset perässä." Ystävälliset eskarilaiset osaavat auttaa ja neuvoa myös pienempiä pelien säännöissä.
"Näinkö sitä sanko-peliä pelataan?" Parhaimmat ideat tulevat pienimmiltä. Tässähän yhdistyvät aivan selvästi avaruus-teema ja matematiikka!
KUVA
PLANEETTA-KIM: Lukujonotaidot ovat keskeisiä pohjataitoja peruslaskutaidon oppimisessa. Planeettaleikissä oli käytössä luvut 0-8. Aurinko oli luku 0, Merkurius oli luku 1,Venus oli luku 2, Maa oli luku 3 jne., KOSKA olimme juuri työskennelleet planeettojen parissa ja oppineet, että esim. Maa on kolmas planeetta Auringosta.
Ensin helpommassa versiossa lukumääräkortit laitettiin vain oikeaan järjestykseen ja vaikeammassa numerokortit. Ope otti välillä jonkun lukumäärä- tai numerokortin pois ja arvuutteli lapsia, mikä numero puuttuu. Peliä voi vaikeuttaa, ottamalla useammankin kortin kerrallaan pois. Ehkä jatkossa kehitämme tästä yhteen ja vähennyslaskuversion??
Ja sama leikki
NUMEROPLANEETAT: Ope kyseli lapsilta monenlaisia kysymyksiä.
Ja sama leikki
NUMEROPLANEETAT: Ope kyseli lapsilta monenlaisia kysymyksiä.
- Mikä planeetta on luku 5? (Jupiter)
- Monesko planeetta Mars on? (4.)
- Mikä planeetta tulee ennen lukua 3?,(Venus) Mikä sen numero on? (2) Monesko planeetta se on? (2. eli toinen)
- Miten jatkuu lukujono Maan jälkeen? (4,5,6,7,8)
- Mikä luku on luvun 5 ja7 välissä? (6) Mikä planeetta se on?