NAVIBARIN KATOAMINEN

lauantai 4. marraskuuta 2017

MUISTELLAANPA: Pikkuruiset kolmoset osa 2

Nyt on vesikelkka-nukkumavaunu-systeemin kuva noin puolessa välin tekstiä. Kipaisehan katsomassa.
Vappuna 2014
MUISTELLAANPA: Pienet kolmoset osa1:lle jatkoa. Ikä keskimäärin 1v 3kk- 1v 9kk, mutta osassa kuvia lapset ovat nuorempiakin.
Neelan jumppatuokio. Ylös ja alas ja koukista... Tehdäänkö perässä?


On molemminpuolisesti kasvattavaa, kun iso ja pieni työskentelevät yhdessä. Isompi oppii ottamaan huomioon pienen lapsen kehitystason ja pienempi saa turvallisesti kokeilla erilaisia asioita. Maija saa osallistua Jimin rinnalla pelinappuloiden järjestelemiseen ja Niilo puolestaan opettaa Neelaa "laskemaan kymmeneen". Isoveli Niilo näyttää myös pikkuveljelle palapelin tekemisen mallia. Hyviä rauhoittumis- , keskittymis- ja oppimisharjoituksia.


Ylhäällä: Maalausharjoituksia. Kun isommat maalaavat, leikkaavat, liimaavat tms., on pöydän ääressä välittömästi jono pieniä tahtomassa mukaan toimintaan. 
Alhaalla: Jokaisen Piilometsäsläisen täytyy tietenkin myös oppia leipomaan! Lapset oppivat silmänräpäyksessä erilaisia taitoja ja saavatkin kookeilla tehdä omalla tasollaan monia lähes samoja askareita kuin isommatkin.

Talvella vaunuihin lisätään oma makuupussi, lampaantalja ja monta kerrosta vilttejä. Kymmenien, kymmenien lasten nukuttamiskokemuksella näppituntuma oikeasta univarustuksesta lienee jo hallussa. Tässä hiihtopulkassa Lenne vetelee sikeitä hiihtoreissulla. 

Saimi teki koeajelun vintin nukkevauvan kanssa. Otimme käyttöön Ossin papan tekemät kaksi vesikelkkaa. (Ovat olleet viimeksi käytössä Reetan vauva-aikana.)... Reetan koppa on hävitetty jo noin neljännesvuosisata sitten, mutta löysimme nyt vihdoin kelkkaan sopivan kopan. HUOM! Löytyykö keneltäkään ylimääräistä toista kuvassa olevan kaltaista, vanhanaikaista ja ympäriinsä laidoitettua vaununkoppaa? Otetaan vastaan tai ostataan "helepolla" (huokealla). Aikuinen suksineen vain vesikelkan eteen ja on kyllä kevyt vetää nukkumavaunua mukana hiihtoretkellä! Jos ei sanoisi, että ladulla jopa parempi kuin ahkio.

Wilma, Miisa ja Ella kuljettavat pulkissa ja rattikelkoissa kaikista pienimmät mäenlaskuun Montulle. Kiitos ihanille päiväkotisiskoille, nyt jo 4-luokkalaisille!
 
Lapset ovat liikkuvaisia. He oppivat jo varhain kiipeämään lumesta muotoillun pihamäkemme huipulle ja laskemaan sieltä liukurilla alas. Kuten on jo useampaan kertaan tullut todettua: Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Meidän pienet haluavat ulos leikkimään. Heti, kun isommat lähtevät pukemaan, pienet ovat repimässä lokerikossa roikkuvan talvipuvun lahjetta: "Minä myös!" Olipa pakkasta tahi ei.



Tämän leikin nimi on kotileikki.
Ylärivi: Maija-äiti huolehtii, että nyt olisi lasten jo aika mennä potalle ja nukkumaan. Sankari-isä testaa potan ja sitten on Neela-äidin vuoro pissauttaa lapset. Neela-äiti huomaa, että lasten hiukset täytyy myös ehdottomasti harjata juuri ennen nukkumaan menoa!

Keskirivi: Sankari-isä on käynyt kaupassa ja on tällä kertaa ostanut perheelle yhden sitruunan. Maija-äiti käy vähän täydentämässä ostoksia ja ostaakin korillisen kaikenlaisia hedelmiä. Äiti oli tullut jo nälkäiseksikin ja söi heti itse osan hedelmistä. "Nyt vauvat nukkumaan!" Maija-äiti peittelee lapset. Sankari-isä laulaa lapsille vielä lopuksi kauniin ja tunteellisen unilaulun...
Ope on ollut havainnoimassa (valokuvaamassa ja kirjoittamassa ylös) lasten yhteistä leikkiä. Kotileikki onlirinnakkaisleikki, jossa oli hyvin vahvasti jo jokinlaisia seuraavan asteen eli sivuavan leikin piirteitä. Rinnakkaisleikki on tyypillistä 1-2-vuotiaille ja sivuava leikki 3-4-vuotiaille. Rinnakkaisleikissä lapset leikkivät samaa leikkiä, mutta kukin itsenäisesti. Sivuavassa leikissä lainaillaan jo toisilta tavaroita ja leikitään samoilla välineillä. Huomaa, että tämänikäisillä (1v 8kk)  lapsilla leikki alkaa aina siten, että kaikki mahdolliset tavarat levitetään ensin hyllystä lattialle, jonka jälkeen vain valitaan lattialta leikkiin sopivat tavarat. Kätevää, eikö vain!



Mukava ja pienen lapsen karkeamotorisia taitoja kehittävä leikkiympäristö on metsä. Karkeamotorisia taitoja ovat: kävely, kiipeily, hyppely, juoksu, ... Nämä taidot eivät ole tyhjänpäiväisiä, sillä jokainen karkeamotorinen ponnistelu luo uusia neurologisia yhteyksiä lasten aivoihin ja edesauttaa tutkitusti mm. kouluaineiden oppimisessa. 


Toukokuu. Ja niin se vuosi päivähoidossa on kulunut mukavan tekemisen merkeissä.