NAVIBARIN KATOAMINEN

Sticky navigation bar

HUOM!!!! ---- ÄLÄ käytä BLOGIN ALAREUNAN UUDEMPI JA VANHEMPI TEKSTI-LINKKEJÄ! -------- OHJE: KULJE "LUE BLOGIAMME"- PAINAKKEIDEN KAUTTA BLOGIJUTTUIHIN. --------

torstai 16. maaliskuuta 2017

AVARUUSMATKA: oppimisen puuhailu

Esiopetustarinassamme Sateenkaarinuuskuttajat rakensivat kierrätysmateriaaleista raketin Hippu ja Hissu  Hiirulaiselle. Tässäpä on pieni pätkä lasten kanssa keksimästämme tarinasta:

"10,9,8,7,6,5,4,3,2,1, NYT! Samalla kuului mahtava pamahdus. Pian sateenkaarikuvioin koristeltu raketti kiiti ilmakehän läpi. Vaikka Nuuskuttajat eivät olleet koskaan käyneet avaruudessa, Tähtitietäjäinen oli osannut kertoa hiirille, että ensin suunnistetaan kohti Saturnusta."
 
Eskarilainen on keksinyt:
- Töhöstäjälle nelikirjaimisen ja kaksitavuisen nimen ERRE, 
- Huolenkantajan nimenä on kolmikirjaiminen ARS ja 
- Puuhanuuskuna on kaksikirjaiminen ja yksitavuinen ID. 

Koska pojat ovat oppineet lukemaan "vapaalla tyylillä" ilman perinteistä pulpettiopettamista, nyt on tärkeä  tässä vaiheessa kiinnittää huomio kaksoiskonsonanttien oikeinkirjoitukseen (tässä: ra-keT-Ti), jotta koulussa ei tule ongelmia tavuttamisen kanssa. Eli ope pudottelee sinne tänne kaksoiskonsonantteja sisältäviä merkityksellisiä sanoja, joita työstäessään lapsi itsekin harjaantuu taputtaen ja rytmittäen sekä äänteitä maistellen löytämään kaksoiskonsonanttien paikat.
 
Ote tarnastamme: "Matkalla  hiiret ohittivat Marsin ja seuraavaksi jääkomeettojen ja kiviasteroidien muodostelman. Jättiläisplaneetta Jupiterin takaa näkyi jo Saturnus renkaineen. 
 -       Saturnuksen tuntee siitä, että sitä kiertää renkaat vähän niin kuin sillä olisi vyö ja se itse kuultaa avaruudessa oranssin värisenä, Tähtitietäjäinen oli huikannut hiirille vielä juuri ennen lähtöpamausta."

Aurinkokuntamme vasemmalta oikealle:
Aurinko
Kiviset sisäplaneetat: Merkurius, Venus, Maa ja Mars
Asteroidivyöhyke
Kaasumaiset ja jättisuuret ulkoplaneetat: Jupiter, Saturnus, Uranus ja Neptunus 

Tarinamme sisältää paljon mielikuvitusta, mutta oikea (tylsäkö?) faktatietokin on helppo ripotella itse keksityn tarinan sekaan. Mikä voisi kiinnostaa 6-vuotiaita eskaripoikia enemmän kuin avaruus ja dinosaurukset, kaikennäköiset örkit ja mörkit? Siinä on yllinkyllin vauhtia, seikkailua ja vaarallisia tilanteita, jännitystä sekä salaperäis arvoituksia"Oikeasti Saturnus on vain kaasupallo, mutta aivan sen läheisyydestä löytyy Thyi-kik, Örönökkien asuttama kiinteä kivipallo. Tähtitietäjäinen oli kertonut, että Saturnus pyyhkäisi omalta renkaaltaan kaasumuodostelman avaruuteen jo yli 100 miljoonaa vuotta sitten. Kaasumuodostelma kivettyi ja siitä muodostui juuri kääpiöplaneetta Thyi-kik, rosopintainen kiviplaneetta, jota esihistoriallinen Örönökkien suku hallitsee."

Meidän päiväkodin aikuisten mielestä hyviä tehtäviä ovat konkreettiset esinetehtävät.
Tässä on "RAKETTIKOODAUSTA" (ilman tietokonetta): Ensin toinen valitsi itselleen rakettiin haluamansa palikat ja samalla hän  valitsi vastaavat palikat kaverille. Rakettimallin tekijä kertoi ohjeet toiselle rakentajalle siten, ettei malli ollut näkyvissä. Jokaiselle palikalle valittiin oma koodi, kuten esim. punainen kuutio, vihreä silta, keltainen lieriö... Toiselle oli mainittava aina myös, tuliko palikka oikealle vai vasemmalle puolelle, yläpuolelle, viereen, keskelle, taakse jne. Vielä piti muistaa kertoa, miten päin palikat tulivat ja mihin suuntaan esim. siltapalikan tasainen reuna asettui.
 
Kaipa tätä toisen kertomien ohjeiden mukaista mallin jäljentämistä voisi sanoa myös   koodauksen esiasteeksi. Tässä" rakettikoodauksessamme" huomasimme, että 4-5-vuotiaiden rakentamisen eteneminen helpottuu, jos pöydässä on valmiina merkit V ja O kuvaamassa suuntia V = vasemmalla ja O = oikealla.

KUVA
KORKEIN DUBLORAKETTI: Lapset heittivät vuorotellen noppaa. Heidän edessään oli laatikko, jossa oli 12 dubloa.

Kierros: Kumpikin rakensi oman nopan lukumäärää vastaavan korkuisen raketin.  Se, jolla oli kulloisellakin kierroksella korkeampi raketti, sai pelimerkin.  Korkeus tarkistettiin dublomäärät laskemalla ja samalla verrattiin kuinka monta dubloa toisen raketti oli korkeampi. Pelissä voi pitää myös tukkimiehen kirjanpitoa.  Se, jolla oli ensimmäisenä 10 pelimerkkiä, voittaa pelin.
* Peliä pelattiin myös kahta noppaa heittäen - 24 dublolla.  

KUVA
MALLIN MUKAINEN JÄLJENTÄMINEN:
Tähän tulee kuva 

LUKUMÄÄRÄN ARVUUTTELUAKuinkahan monta kuukiveä purkissa on? Oikeasti nämä kivet eivät ole kuitenkaan kuusta, vaanThyi-kik -planeetalta.  Astrosuomiset löysivät planeetan pinnalta isompia, harmahtavia kivikappaleita sekä näitä pieniä ja sileäpinaisia, vihertäviä kiviä. Käsittääksemme kivet sisältävät erittäin muinaista, muuttumatonta materiaalia ajalta, jolloin planeettoja ei vielä ollut olemassa.

AVARUUSKIVILASKUT:
Miten hyödynsimme muussa matematiikan oppimisessa näitä vihreitä kiviä. Tässä esim. Jere laskee yhteenlaskuja matematiikan mallikortteja käyttäen sekä hajottaa lukua seitsemän. Laskualustana hän käyttää kaupasta ostetun salaatin muovista säilytysrasiaa, jota ei tietenkään ole raaskittu heittää roskiin. Hajottaminen tarkoittaa sitä, että katsotaan mistä luku muodostuu ja se on perusta lukumäärä-lukusana-numeromerkki vastaavuuden ja yhteen- ja vähennyslaskujen oppimiselle.
Esimerkiksi luvun 7 modostamiseen tarvitaan tämän verran kiviä:
0 ja 7 sekä myös vastaavasti 7 ja 0
1 ja 6 sekä myös vastaavasti 6 ja 1
2 ja 5 sekä myös vastaavasti 5 ja 2
3 ja 4 sekä myös vastaavasti 4 ja 3
   
HAJOTUSKONE
Luvun hajottamista 

KUVA
OMA HAJOTUSKONE
Hajottamista



KUVIA
KIVENETSIMISLEIKKI
Lukumäärä-numero-vastaavuus
 0-10, 0-20


ABSTRAKTIO
 
 Eskarilaiset piirsivät avaruuteen liittyviä asioita  (aurinko, raketti ja planeetat…). Matikkaväritystehtävissä open ohje on aina, että piirrettäviin hahmoihin pitää jäädä tilaa numeroille tai yhteen- ja vähennyslaskuille.Ope skannaa lasten piirustukset tietokoneelle, ja muotoilee niihin laskut ja taulukon sekä kopioi lopuksi tehtävät  kaikille eskareille.

Ote omasta tarinastamme: Pehmeä tömähdys ja raketin alta leijui oranssinvärinen savupilvi kohti yläilmoja. Alus oli telakoitunut turvallisesti kivisen kääpiöplaneetan pinnalle. Moottoroitu polkupyörän ja ultrakopterin välimuodolta näyttävä ajoneuvo laskettiin alas ramppia pitkin. Kyydissä oli Hissu Hiirulainen
*********************************************************************************************************
Jonkin matkaa kuljettuaan Hissu huomasi, että harsomainen valkoinen peite näytti ihan samalta kuin kotona oleva paksu, maan päällä lepäävä lumihanki. Hissun ihmetellessä valkoista lumipeitettä, se oli samalla ajautunut ajoneuvollaan ylös tumman kraatterin reunalle. 
-       Mitä, mitä, mitä… , Hissu sopersi.
-       Onko kaikki kunnossa , kuului Hipun ääni Hissun pukuun ommellusta lähettimestä.
-       Hissu, Hissu?
-       Hiissssuuu! Vastaa jo, kuului Hipun huolestunut ääni.
Mutta Hissu ei vastannut. Se ei saanut sanaa suustaan, koska se oli niin ihmeissään siitä, mitä näki edessään. Hissu hieraisi silmiään ja kohdisti katseensa uudelleen kohti kraatterin maljamaista syvennystä…

Jokainen eskarilainen piirsi myös Thyi-kik-planeetan esihistoriallisia eläimiä. Sivutaulukkoa numeroineen ei tarvitse tehdä välttämättä tietokoneella, vaan se on tevä myös piirtää ja  lapsi itsekin mielellään tekee sen mittausharjoituksena viivoitinta käyttäen. (Vinks-vinks: piirtämiseen kannattaa käyttää ohuita tusseja, jotta monistettaessa tehtäviä muille, niissä näkyvät selkeästi hahmot, taulukko ja numerot sekä laskutehtävät. Näin lapset saavat tehtäväksi matematiikan tehtäviä juuri sen verran kuin eskarilaisia on ryhmässä.)

Ensi vuoden pikkueskarit halusivat myös piirrellä avaruustehtäviä. Matikkaan ja äidinkieleen liittyviä tehtäviä voi tarjota, jos lapsi niitä haluaa tehdä aiemminkin kuin vasta varsinaisena esiopetusvuotena. Kiinnostus kirjaimiin ja numeroihin alkaakin usein jo neljän vuoden iässä. Erittäin tärkeää on muistaa, että kiinnostuksen ja oppimisen kirjo on laaja ja osalla lapsista kiinnostus herää vasta koulussa. 

Piilometsässä ei täytetä ns. valmista tehtäväkirjaa eikä valmiita esiopetuskirjoja, koska Piilometsän varaiskasvatuksen ja esiopetuksen luovuusarvojen mukaisesti lapsemme pystyvät itse osallistumaan myös tehtävien suunnitteluun ja toteutukseen, kun me aikuiset heitä siihen ohjaamme.

Konkretiasta abstraktioon siirtyvistä  tehtävistä soveltuvimpina meidän päiväkotiimme pidämme yllä olevien kaltaisia, osittain tai kokonaan lasten itse tekem piirustus-/maalaus-/askartelutehtäv numeroineen ja laskuineen sekä unkarilaisen matematiikan Varga-Nemènyi-opetusmenetelmää mukailevia tehtäv. (Ps. Tämä pikkupikkueskarilainen halusi itse tehdä näin hellyttävästi kaartuvan väritaulukon omaan tehtäväänsä!)

KUVA  
Emme myöskään tee kirjoihin tai vihkoihin kirjainharjoituksia, koska opetuksemme perustuu siihen, että lapsi oppii lukemaan kirjoittamisen perusteella. Lapset kirjoittavat esim. projektityöskentelyn aikana itselleen merkityksellisiä kokonaisia sanoja ja myöskin lauseita. 4-5-vuotiaat pikkupikkueskarit kirjoittavat mallikorteista sanoja (kuten ed. matikkatehtävissä), ja pikkueskarit sekä eskarit kuuntelevat ja maistelevat sanoja ja kirjoittavat sen mukaisesti tekstiä.

KUVA
AVARUUSMATKA:
Piilometsän lasten kertomus matkasta avaruuteen.