NAVIBARIN KATOAMINEN

torstai 16. maaliskuuta 2017

AVARUUSMATKA 2: OPPIMISEN PUUHAILUT

Esiopetustarinassamme Sateenkaarinuuskuttajat rakensivat kierrätysmateriaaleista raketin Hippu ja Hissu  Hiirulaiselle. Tässäpä on pieni pätkä lasten kanssa keksimästämme tarinasta:

"10,9,8,7,6,5,4,3,2,1, NYT! Samalla kuului mahtava pamahdus. Pian sateenkaarikuvioin koristeltu raketti kiiti ilmakehän läpi. Vaikka Nuuskuttajat eivät olleet koskaan käyneet avaruudessa, Tähtitietäjäinen oli osannut kertoa hiirille, että ensin suunnistetaan kohti Saturnusta."

KESKENERÄINEN: TULEE LISÄÄ esim. AVARUUSAIHEISIA ULKOLEIKKEJÄ

Eskarilainen on keksinyt:
- Töhöstäjälle nelikirjaimisen ja kaksitavuisen nimen ERRE, 
- Huolenkantajan nimenä on kolmikirjaiminen ARS ja 
- Puuhanuuskuna on kaksikirjaiminen ja yksitavuinen ID. 

Koska pojat ovat oppineet lukemaan "vapaalla tyylillä" ilman perinteistä pulpettiopettamista, nyt on tärkeä  tässä vaiheessa kiinnittää huomio kaksoiskonsonanttien oikeinkirjoitukseen (tässä: ra-keT-Ti), jotta koulussa ei tule ongelmia tavuttamisen kanssa. Eli ope pudottelee sinne tänne kaksoiskonsonantteja sisältäviä merkityksellisiä sanoja, joita työstäessään lapsi itsekin harjaantuu taputtaen ja rytmittäen sekä äänteitä maistellen löytämään kaksoiskonsonanttien paikat.
 



Ote tarnastamme: "Matkalla  hiiret ohittivat Marsin ja seuraavaksi jääkomeettojen ja kiviasteroidien muodostelman. Jättiläisplaneetta Jupiterin takaa näkyi jo Saturnus renkaineen. 
 -       Saturnuksen tuntee siitä, että sitä kiertää renkaat vähän niin kuin sillä olisi vyö ja se itse kuultaa avaruudessa oranssin värisenä, Tähtitietäjäinen oli huikannut hiirille vielä juuri ennen lähtöpamausta."

Aurinkokuntamme vasemmalta oikealle:
Aurinko
       Kiviset sisäplaneetat: Merkurius, Venus, Maa ja Mars
              Asteroidivyöhyke
                     Kaasumaiset ja jättisuuret ulkoplaneetat: Jupiter, Saturnus, Uranus ja Neptunus 



Tarinamme sisältää paljon mielikuvitusta, mutta oikea (tylsäkö?) faktatietokin on helppo ripotella itse keksityn tarinan sekaan. Mikä voisi kiinnostaa 6-vuotiaita eskaripoikia enemmän kuin avaruus ja dinosaurukset, kaikennäköiset örkit ja mörkit? Siinä on yllinkyllin vauhtia, seikkailua ja vaarallisia tilanteita, jännitystä sekä salaperäis arvoituksia"Oikeasti Saturnus on vain kaasupallo, mutta aivan sen läheisyydestä löytyy Thyi-kik, Örönökkien asuttama kiinteä kivipallo. Tähtitietäjäinen oli kertonut, että Saturnus pyyhkäisi omalta renkaaltaan kaasumuodostelman avaruuteen jo yli 100 miljoonaa vuotta sitten. Kaasumuodostelma kivettyi ja siitä muodostui juuri kääpiöplaneetta Thyi-kik, rosopintainen kiviplaneetta, jota esihistoriallinen Örönökkien suku hallitsee."


KONKRETIANTASO
KUVA


Esiopemme on aina "tykännyt" matematiikasta. Aikoinaan alku- ja esiopetuksen opinnoissa syttynyt kiinnostus Montessorin oppeihin ja lisäksi Minna Salmisen "Metsämatikkaa" -kurssin opetukset ovat saaneet aikaan sen, että päiväkodissamme lähdetään liikkeelle matematiikan käsitteiden ja ajattelun ilmaisemisesta  konkreettisin välinein (ja luonnonmateriaalejakin käyttäen). Varga–Neményi-menetelmän eli ns. unkarilaisen matematiikan koulutuksen antina Piilometsässä toteutetaan lapsen matematiikan oppimisprosessissa matkaa konkretiasta (esinetyöskentely) abstraktioon (symboli-kynä-paperityöskentely).  Matematiikkamme on toiminnallista ja lapsi itse on siinä aktiivinen, keksii ratkaisuja ja usein ratkaisuja etsitään myös koko ryhmän voimin.

KUVA
Avaruus ja tähdet -teemaa oli helppo hyödyntää ja integroida opetuksen arjessa.  Osallistavat tehtävät seikkailuissa ja projekeissa, kuten tässä AVARUUSMATKA-projektissa olivat pääasiassa yhteisleikkejä ja yhteistoiminnallisia työtehtäviä. Mehän pyrimme tekemään kaiken mahdollisen ulkona, mutta talvisaikaan sää rajoittaa tietysti sen verran, ettei esim. sorminäppäryys- ja palikkatehtäviä pienillä kappaleilla voi tehdä ulkona kintaat kädessä.


RAKETTIMÄEN MESTARIT: Päiväkodissa askarreltiin kyltit, jotka laitettiin  kiinni suksisauvan nokkaan.  Lapset asettivat numeromerkit rakettimäkeen  osoittamaan lapsen laskun pituutta. Mitä pitemmälle pulkka luisti, sitä suuremman luvun kohdalle pulkka pysähtyi.

KERÄÄ PLANEETAT: Arvottiin kaksi astrosuomisten joukkuetta. Joukkueet merkitsivät suon laidoille omat avaruusasemansa.  Keskelle suota leviteltiin planeettoja (palloja), joita joukkueet keräsivät omiin avaruusasemiinsa. Lopuksi kerätyt pallot laskettiin. 

Ja sama leikki, mutta palloa kuljetettiin suksilla.  (Suksilla 4-6-vuotiaat, Alavesan Antin hankipellolla maaliskuussa. )


KUKA PELKÄÄ AVARUUSOLIOTA: Leikittiin "Kuka pelkää Mustaa miestä"- leikin tapaan. Avaruusolio sai ottaa muita kiinni näpäyttämällä sivuttain (ei pistämällä) sauvalla vartaloon tai sauvaan.

MAAPALLOPELI: Astrosuomiset jaettiin kahteen joukkueeseen ja pelattiin maapallopeliä jalkapallopelin tapaan. Toisessa jalassa oli suksi ja toinen jalka toimi ns. potkujalkana.


MYRKYLLINEN PLANEETTA: Leikittiin Myrkkysieni-leikin tapaan. Yksi lapsista kääntyi selin ja ummisti silmänsä. Joku jäljelle jääneistä lapsista kävi näyttämässä, mikä planeetoista olisi myrkyllinen. Arvaaja ryhtyi keräämään planeettoja ja samalla kaikki laskivat yhteen ääneen: 1,2,3,4,..., kunnes kohdalle sattui myrkyllinen planeetta. Myrkylliseen planeettaan  EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAANUT KOSKEA.  Kun huudettiin MYRKKYPLANEETTA, muut lapset lähtivät juoksemaan karkuun ja arvaaja otti heitä kiinni. Kiinniotetusta tuli seuraava arvaaja. (Huomaa, että osa palloista on selvästi ollut päiväkotikoiriemme Piitun ja Niiskun mieleen.)

KUINKA MONTA TAVARAA: Muodostettiin avaruusoliojoukkueet, jotka luistelivat jäällä. Keskelle jääkenttää kerättiin pihalta kaikenlaista roinaa ja luistelutarvikkeita. Joukkueet yrittivät kereätä mahdollisimman monta esinettä omaan pesäänsä. Lopuksi esineet laskettiin. Pienemmät etsivät lukua vastaavan oikean lukumääräkortin ja eskarilaiset numerokortin.


VAROKAA, METEORIITTI ISKEE!: Esim. open kintaat voi sulloa toistensa sisään ja ne voivat toimia meteoriittina, jos varsinainen meteoriitti on unohtunut ottaa mukaan. Yksi on hippa ja yrittää meteoriittia heittämällä ja osumalla saada jonkun muun hipaksi. Kuten aina hippaleikeissä, edellistä hipaa ei saa ottaa heti takaisin hipaksi! (Leikittiin koko väen hiihtoretkellä Maija-mummon pellolla, kodan likellä.)

 
AVARUUSOLIOIDEN METSÄSTYS: Muodostettiin avaruusoliopareja. Yksi pari on astrosuomiset 100X, jolla on välissään naru. Sillä he yrittävät saartamalla saada kiinni avaruusoliota. Kiinnijääneestä parista tulee uusi Asrtosuomiset 100X -pari.

KUVA 
OUDOT ASTROSUOMISET: Astrosuomiset ovat varustautuneet avaruusmatkalle (3 kpl). Kun lapset sulkivat silmänsä, ope muutti jotain asioita heidän varusteissaan. Lapset saivat avata silmänsä ja mahdollisimman nopeasti arvata, mitä muutoksia ope on tehnyt. Leikkiä voi vaikeuttaa ottamalla enemmän muutettavia lapsia mukaan.

KUVA
ASTROSUOMISET AIVAN SEKAISIN: Astrosuomisilla oli järjestysnumeroa esittävä pyykkipoika hihassa kiinni ja he olivat asettautuneet oikeaan järjestykseen jonoon. Kun muut lapset sulkivat silmänsä, astrosuomiset vaihtoivat paikkaa keskenään. Lasten tuli järjestellä astrosuomiset takaisin oikeaan järjestykseen. 
Vaikeampi versio: Astrosuomisilla oli järjestysnumeroa esittävä pyykkipoika hihassa kiinni ja he olivat asettautuneet oikeaan järjestykseen jonoon. Välistä puuttui kuitenkin tällä kertaa numeroita. Lapset saivat yksi vuorollaan hihaansa oman järjestysnumeron ja heidän tuli etsiä itselleen oikea paikka jonossa. 
Vielä vaikeampi versio: Astrosuomisten numerot eivät suurene yksi kerrallaan, vaan järjestysnumero on valittu heille satunnaisesti. Numerot ovat kuitenkin suuruusjärjestyksessä. (Esim. 1,3,5,7,... tai  2,4,6,8,... tai 3,6,9,...)
KOMEETAN PITUUSHEITTO: Punajuuriliemellä tehdyt viivat määrittävät pituuden. 
Yksi viiva = 1 piste
Kaksi viivaa = 2 pistettä
Kolme viivaa = 3 pistettä jne. 

KUVA
Kosteudenkestävät komeetat eli pyrstötahdet tehtiin rutistelemalla vanhasta sanomalehdestä kolme aukeamaa ns. "vaippapussin" sisään. "(Vaippapussit" tarkoittavat meillä kierrätettyjä, lasten kotoa tuomia leipäpusseja tai pienen pieniä muovipusseja, kuten apteekin pussit.) Kesäkäyttöisen komeetan saa, kun sulloo vanhan tyynyn täytettä kulahtaneen tyynyliinanpalasen sisään ja leikkaa siihen sitten vielä hapsut. 
Yhdestä vanhasta lasten tyynyliinasta saa neljä kappaletta pieniä komeettoja (häntäpalloja).

AVARUUSKIVIEN HEITTELY: Helppo toteuttaa hyvin pihalla. Laitetaan pihalle seisomaan muutamia sankoja tai muita erikokoisia astioita ja kylkeen numerot oman valinnan mukaan. Sitten vaan laskemaan pisteitä kukin omalla tyylillään.

" Ysshi, kasshi, komme,..." Ja mikä osumatarkkuus onkaan  pienellä Nellalla!
Miten se Piilometsän sanonta menikään: "Mitä isot edellä, sitä pikkuiset perässä." Ystävälliset eskarilaiset osaavat auttaa ja neuvoa myös pienempiä pelien säännöissä.
"Näinkö sitä sanko-peliä pelataan?" Parhaimmat ideat tulevat pienimmiltä. Tässähän yhdistyvät aivan selvästi avaruus-teema ja matematiikka!

 KUVA 

PLANEETTA-KIM: Lukujonotaidot ovat keskeisiä pohjataitoja peruslaskutaidon oppimisessa. Planeettaleikissä oli käytössä luvut 0-8. Aurinko oli luku 0, Merkurius oli luku 1,Venus oli luku 2, Maa oli luku 3  jne., KOSKA olimme juuri työskennelleet planeettojen parissa ja oppineet, että esim. Maa on kolmas planeetta Auringosta.
Ensin helpommassa versiossa lukumääräkortit laitettiin vain oikeaan järjestykseen ja vaikeammassa numerokortit. Ope otti välillä jonkun lukumäärä- tai numerokortin pois ja arvuutteli lapsia, mikä numero puuttuu. Peliä voi vaikeuttaa, ottamalla useammankin kortin kerrallaan pois. Ehkä jatkossa kehitämme tästä yhteen ja vähennyslaskuversion?? 

Ja sama leikki


KUVA
NUMEROPLANEETAT:  Ope kyseli lapsilta monenlaisia kysymyksiä.
-       Mikä planeetta on luku 5? (Jupiter)
-       Monesko planeetta Mars on? (4.)
-       Mikä planeetta tulee ennen lukua 3?,(Venus) Mikä sen numero on? (2) Monesko planeetta se on? (2. eli toinen)
-       Miten jatkuu lukujono Maan jälkeen?  (4,5,6,7,8)
-       Mikä luku on luvun 5 ja7 välissä? (6) Mikä planeetta se on?


Meidän päiväkodin aikuisten mielestä hyviä tehtäviä ovat konkreettiset esinetehtävät.
Tässä on "RAKETTIKOODAUSTA" (ilman tietokonetta): Ensin toinen valitsi itselleen rakettiin haluamansa palikat ja samalla hän  valitsi vastaavat palikat kaverille. Rakettimallin tekijä kertoi ohjeet toiselle rakentajalle siten, ettei malli ollut näkyvissä. Jokaiselle palikalle valittiin oma koodi, kuten esim. punainen kuutio, vihreä silta, keltainen lieriö... Toiselle oli mainittava aina myös, tuliko palikka oikealle vai vasemmalle puolelle, yläpuolelle, viereen, keskelle, taakse jne. Vielä piti muistaa kertoa, miten päin palikat tulivat ja mihin suuntaan esim. siltapalikan tasainen reuna asettui.
 
Kaipa tätä toisen kertomien ohjeiden mukaista mallin jäljentämistä voisi sanoa myös   koodauksen esiasteeksi. Tässä" rakettikoodauksessamme" huomasimme, että 4-5-vuotiaiden rakentamisen eteneminen helpottuu, jos pöydässä on valmiina merkit V ja O kuvaamassa suuntia V = vasemmalla ja O = oikealla.

KUVA
KORKEIN DUBLORAKETTI: Lapset heittivät vuorotellen noppaa. Heidän edessään oli laatikko, jossa oli 12 dubloa.

Kierros: Kumpikin rakensi oman nopan lukumäärää vastaavan korkuisen raketin.  Se, jolla oli kulloisellakin kierroksella korkeampi raketti, sai pelimerkin.  Korkeus tarkistettiin dublomäärät laskemalla ja samalla verrattiin kuinka monta dubloa toisen raketti oli korkeampi. Pelissä voi pitää myös tukkimiehen kirjanpitoa.  Se, jolla oli ensimmäisenä 10 pelimerkkiä, voittaa pelin.

Peliä pelattiin myös kahta noppaa heittäen - 24 dublolla.
 

KUVA
MALLIN MUKAINEN JÄLJENTÄMINEN:
Tähän tulee kuva 

LUKUMÄÄRÄN ARVUUTTELUAKuinkahan monta kuukiveä purkissa on? Oikeasti nämä kivet eivät ole kuitenkaan kuusta, vaanThyi-kik -planeetalta.  Astrosuomiset löysivät planeetan pinnalta isompia, harmahtavia kivikappaleita sekä näitä pieniä ja sileäpinaisia, vihertäviä kiviä. Käsittääksemme kivet sisältävät erittäin muinaista, muuttumatonta materiaalia ajalta, jolloin planeettoja ei vielä ollut olemassa.


AVARUUSKIVILASKUT:
Miten hyödynsimme muussa matematiikan oppimisessa näitä vihreitä kiviä. Tässä esim. Jere laskee yhteenlaskuja matematiikan mallikortteja käyttäen sekä hajottaa lukua seitsemän. Laskualustana hän käyttää kaupasta ostetun salaatin muovista säilytysrasiaa, jota ei tietenkään ole raaskittu heittää roskiin. Hajottaminen tarkoittaa sitä, että katsotaan mistä luku muodostuu ja se on perusta lukumäärä-lukusana-numeromerkki vastaavuuden ja yhteen- ja vähennyslaskujen oppimiselle.
Esimerkiksi luvun 7 modostamiseen tarvitaan tämän verran kiviä:
0 ja 7 sekä myös vastaavasti 7 ja 0
1 ja 6 sekä myös vastaavasti 6 ja 1
2 ja 5 sekä myös vastaavasti 5 ja 2
3 ja 4 sekä myös vastaavasti 4 ja 3
   
HAJOTUSKONE
Luvun hajottamista 

KUVA
OMA HAJOTUSKONE
Hajottamista



KUVIA
KIVENETSIMISLEIKKI
Lukumäärä-numero-vastaavuus
 0-10, 0-20


ABSTRAKTIO
Eskarilaiset piirsivät avaruuteen liittyviä asioita  (aurinko, raketti ja planeetat…). Matikkaväritystehtävissä open ohje on aina, että piirrettäviin hahmoihin pitää jäädä tilaa numeroille tai yhteen- ja vähennyslaskuille.Ope skannaa lasten piirustukset tietokoneelle, ja muotoilee niihin laskut ja taulukon sekä kopioi lopuksi tehtävät  kaikille eskareille.




Ote omasta tarinastamme: Pehmeä tömähdys ja raketin alta leijui oranssinvärinen savupilvi kohti yläilmoja. Alus oli telakoitunut turvallisesti kivisen kääpiöplaneetan pinnalle. Moottoroitu polkupyörän ja ultrakopterin välimuodolta näyttävä ajoneuvo laskettiin alas ramppia pitkin. Kyydissä oli Hissu Hiirulainen
*********************************************************************************************************
Jonkin matkaa kuljettuaan Hissu huomasi, että harsomainen valkoinen peite näytti ihan samalta kuin kotona oleva paksu, maan päällä lepäävä lumihanki. Hissun ihmetellessä valkoista lumipeitettä, se oli samalla ajautunut ajoneuvollaan ylös tumman kraatterin reunalle. 
-       Mitä, mitä, mitä… , Hissu sopersi.
-       Onko kaikki kunnossa , kuului Hipun ääni Hissun pukuun ommellusta lähettimestä.
-       Hissu, Hissu?
-       Hiissssuuu! Vastaa jo, kuului Hipun huolestunut ääni.
Mutta Hissu ei vastannut. Se ei saanut sanaa suustaan, koska se oli niin ihmeissään siitä, mitä näki edessään. Hissu hieraisi silmiään ja kohdisti katseensa uudelleen kohti kraatterin maljamaista syvennystä…



Jokainen eskarilainen piirsi myös Thyi-kik-planeetan esihistoriallisia eläimiä. Sivutaulukkoa numeroineen ei tarvitse tehdä välttämättä tietokoneella, vaan se on tevä myös piirtää ja  lapsi itsekin mielellään tekee sen mittausharjoituksena viivoitinta käyttäen. (Vinks-vinks: piirtämiseen kannattaa käyttää ohuita tusseja, jotta monistettaessa tehtäviä muille, niissä näkyvät selkeästi hahmot, taulukko ja numerot sekä laskutehtävät. Näin lapset saavat tehtäväksi matematiikan tehtäviä juuri sen verran kuin eskarilaisia on ryhmässä.)



















Ensi vuoden pikkueskarit halusivat myös piirrellä avaruustehtäviä. Matikkaan ja äidinkieleen liittyviä tehtäviä voi tarjota, jos lapsi niitä haluaa tehdä aiemminkin kuin vasta varsinaisena esiopetusvuotena. Kiinnostus kirjaimiin ja numeroihin alkaakin usein jo neljän vuoden iässä. Erittäin tärkeää on muistaa, että kiinnostuksen ja oppimisen kirjo on laaja ja osalla lapsista kiinnostus herää vasta koulussa. 




Piilometsässä ei täytetä ns. valmista tehtäväkirjaa eikä valmiita esiopetuskirjoja, koska Piilometsän varaiskasvatuksen ja esiopetuksen luovuusarvojen mukaisesti lapsemme pystyvät itse osallistumaan myös tehtävien suunnitteluun ja toteutukseen, kun me aikuiset heitä siihen ohjaamme.

Konkretiasta abstraktioon siirtyvistä  tehtävistä soveltuvimpina meidän päiväkotiimme pidämme yllä olevien kaltaisia, osittain tai kokonaan lasten itse tekem piirustus-/maalaus-/askartelutehtäv numeroineen ja laskuineen sekä unkarilaisen matematiikan Varga-Nemènyi-opetusmenetelmää mukailevia tehtäv. (Ps. Tämä pikkupikkueskarilainen halusi itse tehdä näin hellyttävästi kaartuvan väritaulukon omaan tehtäväänsä!)

KUVA  
Emme myöskään tee kirjoihin tai vihkoihin kirjainharjoituksia, koska opetuksemme perustuu siihen, että lapsi oppii lukemaan kirjoittamisen perusteella. Lapset kirjoittavat esim. projektityöskentelyn aikana itselleen merkityksellisiä kokonaisia sanoja ja myöskin lauseita. 4-5-vuotiaat pikkupikkueskarit kirjoittavat mallikorteista sanoja (kuten ed. matikkatehtävissä), ja pikkueskarit sekä eskarit kuuntelevat ja maistelevat sanoja ja kirjoittavat sen mukaisesti tekstiä.

KUVA
AVARUUSMATKA:
Piilometsän lasten kertomus matkasta avaruuteen.